Saturday 14 July 2012

GUNUNG LEDANG - TAK JEMU MENDAKINYA!

 
Gunung Ledang, gunung tertinggi di selatan Semenanjung Malaysia mempunyai ketnggian 1,100 meter. Walaupun jauh lebih rendah berbandiang Gunung Kinabalu atau Gunung Tahan, gunung Ledang punya tarikan tersendiri.

   Setakat ini, saya telah mendaki sebanyak 4 kali. Kali pertama, tahun 2007 bersama 10 guru dan 80 pelajar semasa perkhemahan bersepadu sekolah saya.. Ketika itu saya sampai ke Batu Hampar. Kali kedua dan ketiga pada tahun lalu. Dan terkini  2 bulan lalu, sampai ke Kolam Gajah.

   Mengapa saya suka ke sana? Kerana pendakiannya itu agak mencabar. melalui celah pokok dan akar, laluan yang agak curam dan dapat menyaksikan rimba belantara di negara kita. Pada peringkat awal, perlu mendaki 800 anak tangga.  Kemudian melalui denai dan kawasan berhutan.

  Pendakian memang meletihkan dan menguji stamina. Tetapi setakat ini saya masih mampu mendaki, walaupun sampai ke Kolam Gajah. Oklah tu!

  Apabila pergi mendaki beramai-ramai (kali terakhir bersama 12 guru dan 75 pengawas sekolah), memang thrill dan menarik. Ada guru dan pelajar yang asyik berhenti dan tidak cukup kekuatan untuk mendaki.. Aku berhenti juga bagi menarik nafas, tetapi dapat meneruskan pendakian hingga selesai.. Alhamdulillah!

  Kepada rakan-rakan di luar sana, dakilah Gunung Ledang.. Pasti menyeronokkan!


No comments:

Post a Comment