Monday 30 July 2012

NEW ZEALAND MENGGAMIT NURANI!


PEMANDANGAN BANDAR AUCKLAND DARI  MENARA SKY TOWER

Meskipun telah dua bulan berlalu sejak saya meninggalkan bumi Kiwi, namun kenangan semasa di sana memang sukar dilupakan. Suhu yang mencecah 12 darjah Celsius bukan halangan untuk saya menikmati  percutian bersama isteri di sana, di sampIng melawat anakanda di sana, Syuhada.

  New Zealand memang cantik. Pantainya berfiord, kawasan desanya bersih dan dipenuhi pohon pelbagai warna - kebanyakan berwarna jingga. Seronok melihat kambing biri-biri dan lembu tenusu begitu banyak sepanjang perjalanan saya ke beberapa tempat di desa Pulau Utara.
DI AIR TERJUN TIKIPUNGA, WHANGAREI

  Saya menyewa kereta di sana dan dengan kereta Hyundai Getz, saya berkereta sejauh 200 kilometer ke utara Auckland dan sejauh hampir 300 km ke selatan. Antara bandar yang saya kunjungi ialah Whangarei, Rotorua, pekan Orewa selain mengunjungi beberapa tempat di Auckland seperti Monut Eden dan Domain.
GIZA TE PIUA DI ROTORUA

   Mercu tanda Auckland, iaitu Sky Tower dan jambatan Harbour turut saya kunjungi. Melihat kesibukan pusat bandar di Queen Street dan kawasan Wakefield Road  di samping menyusuri lebuh raya di luar bandar adalah pengalaman yang menarik!

   Auckland merupakan bandar terbesar di NZ dengan penduduk 2 juta orang. Jalan rayanya tidak sibuk, tetapi pemandunya memang berhemat semasa di jalan raya. Tidak ada bunyi hon yang kuat, tidak ada yang memecut laju dan mereka sentiasa sabar di lampu isyarat.
DI MUZIUM MAORI BERHAMPIRAN WHANGAREI

  Saya juga tertarik dengan keramahan penduduk NZ. Mereka tidak ada masalah berinteraksi dengan rakyat asing. Dan memanglah Auckland mempunyai penuntut asing yang ramai! Di mana-mana, saya bertembung dengan pelajar dari India, Pakistan, Arab Saudi, China, Jepun  selain dari negara-negara Asia Tenggara.

  Menariknya, tidak ada masalah mendapat makanan halal. Ada banyak kedai kebab milik rakyat keturunan Turki dan  Pakistan. Saya juga berpeluang makan di kedai milik rakyat Malaysia. Di situ makan nasi ayam. Harganya boleh tahan, iaitu NZ$13 (RM31) sepinggan!
ISTERI SAYA DAN SYUHADA DI MENARA SKY, AUCKLAND


  Paling tidak dilupakan, melawat kawasan Giza di Rotorua. Air pancutan panas dari perut bumi boleh mencapai ketinggian 50 meter. Di Rotorua, saya nampak sebuah pasar mini menjual barangan Asia. Pemilik kedai  keturunan Cina berasal dari Singapura begitu seronok bertemu kami. Dia seboleh-bolehnya cuba berbahasa Melayu!
DI  DOMAIN, TAMAN BUNGA AUCKLAND

  Percutian hampir seminggu itu dirasakan terlalu singkat. Saya tidak sempat meneroka hingga ke Wellington atau pergi ke Christchurch dan Queenstown di pulau Selatan. Insya Allah jika dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki, kami akan ke sana!
DI PINTU MASUK GIZA TE PIUA


No comments:

Post a Comment