Monday 10 September 2012

KENANGAN BERSAMA AYAH (4)

FOTO KELUARGA BERSAMA ARWAH AYAH DAN DATUK (1986)


Saya teruskan kisah Kenangan Bersama Ayah untuk Siri ke 4. Masih ada  lagi peristiwa dan kisah-kisah bersama Ayah untuk tatapan pembaca.

  Semasa bersama Ayah, Ayah ada perkataan, frasa atau ayat tertentu yang menjadi `trademark’nya. Sebagai contoh, `singgeh linjah’, `Menyain apa..’, `Pergi Belemam apa’ `Degeded Sehege, sehege hue-hue’ dan banyak lagi. Perkataan-perkataan berkenaan disampaikan dengan nada bergurau dengan rakan-rakannya,  malah dengan kami.  Aku pula terikut-ikut, dan aku ada perkataan  tertentu yang aku suka gunakan, contohnya `Lamperogong Seseme’ dan `Sontoloyo’..

   Ayah bangun awal. Selepas  pencen, dia akan ke kebun membersihkan kebun atau sekitar rumah. Jika tidak, dia akan ke dapur bersarapan pagi dengan kopi panas. Ibuku telah faham, sebab itu pukul 7 pagi telah tersedia kuih-muih atau ubi rebus dan sebagainya. Sambil makan, ada sahaja yang dibualkan oleh Ayah dengan Ibu. Pendeknya, mereka memang intim!

   Semasa kecil, aku ni boleh dikira `gembeng’- mudah menangis. Kerana apa” Ada abangku yang suka menyakat, iaitu abang sulong. Maka menangislah aku.. Apabila Ayahku marah, dia tanya sapa yang buat, aku cakaplah, abangku yang buat. Ayahku pun marah-marah`, antara katanya “ Lawanlah balik orang yang kacau tu!”.

  Semasa kecil, aku, kakakku dan adik-adikku bermain bersama-sama. Kadang-kadang  main batu seremban, main ram rip, skipping, lompat tinggi, main masak-masak atau pondok-pondok. Oleh sebab kami ramai, leka la bermain  dalam tempoh yang lama. Hingga  Ayah panggil, balikkkkk. Barulah balik!

  Oleh sebab Ayah seorang guru, maka kami terdedah kepada tugas dan tanggungjawab seorang guru sejak kami masih kecil. Masih kuingat, Ayah bawa buku persediaan mengajar, buku latihan pelajar, menanda kertas ujian, mengira markah. Dan aku masih ingat perkataan `fund; digunakan dalam perbualan Ayah dan Ibu. Aku tak faham sangat maksudnya ketika itu, tetapi lama kemudian aku faham. Bahawa pada masa itu Ayah menggunakan sementara duit yuran pelajar sekolahnya untuk tujuan perbelanjaan kami dan membayar balik pada hujung bulan pada masa gaji.

Aku menyedari Ayah dan Ibu begitu teliti menguruskan perbelanjaan rumah tangga. Ibu tidak bekerja, dan mengharapkan  gaji Ayah. Tetapi bagi menampung perbelanjaan keluarga, Ibu berniaga kuih-muih, nasi lemak, jual ubi kayu. Setiap hujung bulan, Ayah dan Ibu akan  ‘bersidang’ bagi memperincikan perbelanjaan pada bulan berkenaan/berikutnya. Contohnya, bayar hutang kedai Hj Yom, RM100, bayar perabot Lam Ah RM60, bayar Kedai To RM 50, bayar yuran anak-anak RM150 dan pelbagai lagi.  Hampir setiap bulan aku saksikan `persidangan’ mereka dan tahu ke mana duit gaji itu  akan pergi. Dan bahagian terakhir `persidangan; itu yang aku masih ingat. Biasanya begini kata  Ayah: `Baki bersih tinggal RM40.’ Dan Ayah tersenyum pahit dan berkata, `Tinggal RM40..’ Memang banyak duit dikeluarkan untuk bayar itu dan ini…

   Memang baki bersih gaji Ayah terlalu sedikit, tetapi kami sekeluarga cukup makan pakai. Kerana apa? Kerana kecekapan Ibu menguruskan perbelanjaan dan menambah pendapatan. Maka Ibu tidak menang tangan untuk itu. Misalnya, bangun pukul 4 pagi kerana membuat nasi lemak atau kuih-muih. Kadang-kadang aku yang hantar ke kedai Abu atau kedai lain. Yang seronoknya, masa ambil bakul kuih pada tengah hari, dan tuan kedai memberitahu: `Kuih habis, ini bayarannya..’ Tetapi ada kalanya tak habis, antara puncanya kerana saingan dari kuih yang sama. Ibu jual nasi lemak dan karipap, orang lain pun sama…

   Ayah tidak cerewet dengan makanan. Apa sahaja yang Ibu sediakan, Ayah makan. Dan Ibu memang bijak mempelbagaikan menu masakan mahupun kuih muih. Tetapi ada makanan yang Ayah suka sangat. Antaranya Ubi Rebus, bingka ubi dan belebat pisang.
Apabila Ayah tidak cerewet, kami semua pun jadi tak cerewet tentang makanan. Lagipun kami faham Ayah dan Ibu telah berusaha menyediakan segala-galanya untuk kami.

   Pada awal tahun 1970-an, ekonomi  keluarga agak kurang memuaskan. Abang-abangku sedang belajar di Universiti Malaya dan SM Vokasional.. Pada tahun 1974, aku berada di Tingkatan 1.. Aku masih ingat, ke sekolah dengan memakai sepatu  plastik. Ada rakanku yang mentertawakan aku kerana  bersepatu plastik, sedangkan mereka berkasut kain Badminton Master. Aku yang memahami situasi kewangan keluargaku, menerima perlian rakan dengan begitu sahaja. Tak sampai hati nak meminta kasut yang lebih mahal daripada Ayah mahupun Ibu.. Aku reda..

   Semasa aku di Tingkatan 2, aku berkhatan. Aku masih ingat Ayah membawaku ke bandar. Lama juga menunggu giliran berkhatan. Apabila pulang, aku berbaring. Pada masa itu baru rasa sakit. Ayah datang mendekatiku dan cuba menenangkan . Berhari-hari dia dengan sabar mencuci dan membalut. Terasa sangat keprihatinannya terhadapku.

   Ayah seorang abang yang rapat dengan adik beradiknya Cik Urif, Cik Ahmad, Kak Yah, Cik Husin, Cik Hassan dan lain-lain. Dia akan selalu ke rumah mereka, begitu juga sebaliknya. Malah semasa aku masih kecil, aku ingat Ayah pergi ke Singapura ke rumah adiknya di sana. Mereka semua menghormati Ayah yang sejak kecil menguruskan mereka dengan baik. Ayah memang abang yang mengambil berat akan hal ehwal adik beradiknya – begitu juga dengan kami 9 beradik.

Berhenti setakat ini dahulu.. Alfatihah Untuk Haji Siraj Sarpan..


No comments:

Post a Comment