Thursday 20 September 2012

KENANGAN BERSAMA AYAH (6)

FOTO HARI RAYA BERSAMA AYAH DAN KELUARGA TAHUN 1987


Saya teruskan kisahku bersama Ayah – siri ke 6. Tetapi bukan sahaja bersama Ayah, juga dengan adik-beradik yang lain.

Semasa kecil, Ibu menceritakan bahawa aku pernah termasuk ke dalam kolam sebanyak dua kali. Mungkin kerana aku merayau-rayau dan kolam itu di sebelah rumah.. Mujur Ayah dapat menyelamatkan aku. Tak tau pulak sama ada aku dah tenggelam atau tidak, atau sekadar di di gigi kolam!

Semasa kecil, Ayah suka membawa aku, dan juga adik-adik yang lain naik motor ke sesuatu tempat.. Yang biasa aku ingat, ialah dibawa ke rumah Encik Urif, bapa saudaraku, untuk bergunting rambut. Dah gunting, bedak disapu ke wajahku. Sebelum balik, Encik Urif akan bagi duit kat aku. Suka, walaupun 20 sen! Ketika itu aku pada usia 6 tahun atau Darjah 1..

 Semasa aku kecil aku kuat hisap poteng. Pagi petang nyet nyot! Kalau hilang poteng, maka Ayahku terpaksa pergi ke kedai beli yang baru. Aku masih ingat, mungkin usiaku 5 atau 6 tahun – potengku hilang! Ibu Ayah dan mak saudaraku, Cik Pah yang balik kampung ketika itu, sibuk mencari keliling rumah dan halaman rumah.. Tak jumpa! Menangis la aku…

   Ayah seorang yang tidak cerewet tentang makanan. Apa sahaja yang Ibuku masak dan sediakan, dia akan makan. Dan sudah menjadi kebiasaan Ibuku, masak nasi pada awal pagi, kerana Ayah boleh sahaja makan nasi panas dengan telur goreng, sambal tumis atau dengan ikan kering. Apabila ke kebun pula, kopi atau teh panas Ibu bekalkan dan dimasukkan dalam termos. Kekadang Ibu minta aku hantar ubi rebus dan air teh  ke kebun, dan Ayah dengan berselera akan makan ubi rebus lawan sambal tumis atau ikan kering. Kami bersila akan makan bersama.

   Sekitar usiaku 11 tahun, aku sudah mula bermain agak jauh di rumah rakan. Main kejar-kejar, sembunyi-sembunyi dan macam lagi. Satu hari, mereka mengajakku mandi sungai. Kami menunggang basikal beramai-ramai ke simpang  Parit Hj Salam. Ada yang menyelam, ada yang sekadar berendam dan ada yang duduk di tepi. Aku berendam. Tiba-tiba kedengaran suara lantang seorang pemuda ,” Haaa… mandi sungai ya!!! Aku adu kat  Ibu Ayah kamu semua!’

  Kami semua sangat terkejut dan sangat takut. Aku pulang dalam ketakutan.  Pemuda itu benar-benar mengadu kepada  Ayah. Apabila balik, Ayah benar-benar marah. Dia marah dan menganggap tindakanku mandi  di sungai itu amat berbahaya kerana dibimbangkan lemas. Aku  tunduk dan  mendiamkan diri. Aku tidak ingat sama ada aku menangis atau tidak, tapi yang pasti, aku sungguh menyesal kerana menimbulkan kemarahan Ayah.

Berhenti dahulu untuk siri ke 6. Alfatihan untuk Haji Siraj Sarpan

No comments:

Post a Comment