Tuesday 11 September 2012

KENANGAN BERSAMA AYAH (5)

FOTO BERSAMA AYAH, IBU, ADIK BERADIK DAN KHALID YUSUF (1986)

 Saya teruskan pembicaraan tentang Ayah untuk siri ke 5 untuk tatapan semua. Masih ada lagi coretan untuk dibicarakan.

     Ayah memang insan yang mempunyai banyak kebolehan. Selain hebat bersukan, Ayah bijak menulis khat jawi dan banyak lagi. Tetapi satu hal yang tidak berapa diketahui, Ayah pandai bermain alat muzik. Dalam hal ini, Ayah pandai bermain gambus. Hal ini terbukti ketika Ayah menunjukkan bakatnya bermain gitar kepada kami. Aku seronok mendengarnya. Begitu tenang dan mahir sekali dia bermain alat muzik itu.

     Salah satu kesukaan Ayah ialah bercerita tentang kisahnya semasa muda. Bagaimana dia dia dan adik beradiknya membahagikan tugas membantu keluarganya. Ada yang menorah getah, ada yang menanam tebu, ada yang menanam sayur dan pelbagai lagi. Dalam hal itu, Ayahlah yang mengatur pelbagai urusan keluarga – dan tugasnya dilaksanakan dengan jayanya.

     Ayah juga bercerita apa yang dipelajari semasa muda remaja. Beliau belajar mengaji berlagu daripada seorang guru agama. Bersama-samanya ialah Allahyarham Jamil Sulong, pelakon dan pengarah terkenal. Aku masih ingat Ayah mengaji pada waktu malam, khasnya pada malam Jumaat. Suaranya sedap, bacaannya jelas dan lancar. Dan tidak lama selepas Ayah meninggal dunia, aku mengaji berhampiran Ibu. Sebaik habis aku mengaji, Ibu berkata, suaraku mirip Ayah. Terkedu aku.

    Nama asal Ayah ialah Aton. Nama `Siraj’ hanya digunakan apabila Ayah mula bertugas sebagai guru. Menurut Ayah, dia berjumpa seseorang, dan orang itu mencadangkan penggunaan nama Siraj. Tetapi nama Aton tetap mempunyai nilainya yang tersendiri, dan di kampungku, ramai yang memanggil Ayahku sebagai Cikgu Aton.

    Satu perkara yang menarik, Ayah disukai oleh ramai orang, khasnya orang muda. Sifat Ayah yang suka menolong orang dan melayan mereka dengan baik menyebabkan Ayah mudah didekati. Ayah mempunyai beberapa remaja/pemuda yang dipanggil anak angkat Ayah. Yang sangat kuingat ialah yang bernama Rahman, atau dikenal Man Topeng. Seorang lagi ialah Kamarudin, yang kemudian menjadi pemandu kepada ahli perniagaan. Aku biasa dengan mereka dan pada zaman kanak-kanak, mereka membawa aku berjalan-jalan. Kerana mereka biasa pinjam kereta Ayah, maka aku pun dapat ikut mereka.

    Ketika aku berada di Tingkatan 3, Ayah dan Ibu pergi menunaikan Fardu Haji. Tahun 1976. Kami adik beradik dikira masih remaja dan kecil. Berpisah dengan mereka selama 30 hari adalah detik yang mencabar jugak. Teringat semasa Ayah dan Ibu mahu berangkat dan azan dilaungkan. Terasa sangat sedih dan syahdu ketika itu. Kemudian sebuah bas disewa untuk menghantar Ayah dan Ibu di lapangan terbang Subang. Suasana memang sedih.

    Semasa ketiadaan Ibu dan Ayah, tugas keluarga dipikul oleh kakakku, Rusnah. Pada masa itu, abang sulong sedang belajar di UM manakala abang kedua bekerja di Johor Bahru. Maka kakak dan abang ketigalah yang menjaga kami lima adik di bawah mereka. Kebijaksanaan mereka menyebabkan urusan makan minum dan keperluan rumah dapat dibereskan. Aku masih ingat, kami menjual ubi kayu. Penat juga mencabut ubi kayu tu.

    Semasa aku di Tingkatan 6 Atas, aku tinggal di bandar menyewa dengan rakan-rakan. Ayah selalu datang menjengukku. Ada sahaja yang dibawa, berupa kuih muih, buah-buahan dan masakan ibuku. Ayah memang prihatin.. Kekadang sampai dua tiga kali seminggu dia datang. Biasanya dia pergi ke pasar, dan kemudian singgah menjengukku. Kedatangan Ayah menggembirakanku. Enak makan dengan rakan-rakan, apa yang Ayah bawa. Cuma kekesalanku, keputusan STPMku kurang memuaskan pada kali pertama aku mengambilnya. Setelah gagal STPM kali pertama, aku berazam mengambilnya untuk kali kedua. Aku belajar sendirian di rumah. Tugasku membantu Ayah tidak aku jalankan sepertimana biasa. Maka Ayah telah tidak berteman di kebun. Ayah ada menyuarakan kepada seseorang tentang ketiadaanku membantunya. Nak buat macam mana, aku perlu fokus kepada ulangkajiku.

     Berkat kerja kerasku yang belajar hingga jauh malam, aku bersedia untuk STPM kali kedua. Masih kuingat, apabila keputusanku diterima melalui surat berdaftar. Debaran begitu memuncak apabila kubuka surat itu sendiri. Aku lulus! Ayah dan Ibuku menjadi insane yang sangat gembira dengan kejayaanku. Ayah terutamanya bercerita kepada ramai orang akan kejayaanku. Apatahlagi aku kemudian diterima belajar di UM seperti abang sulongku dahulu.

     Kejayaan adik-beradikku dalam pelajaran menggembirakan Ayah. Aku biasa dengar dia bercerita kepada orang lain. Abang sulong belajar di UM dan kemudian menjadi pegawai bank. Abang kedua menjadi pegawai kastam.Abang ketiga menjadi guru. Kakakku belajar di SM Tun Fatimah, kemudian belajar di UTM dan akhirnya menjadi guru. Kemudian baru aku. Kami semua berasa puas kerana berjaya mengharumkan nama keluarga, dan pastinya menggembirakan Ayah dan Ibu. Berbaloi kerja keras mereka selama itu.

     Sekian dahulu untuk kali ini.. Al-Fatihah untuk Haji Siraj Sarpan.

No comments:

Post a Comment