Saturday 22 September 2012

SIRI 7: AYAH PERGI BUAT SELAMA-LAMANYA

BERSAMA AYAH, IBU DAN NINI DI MAJLIS KONVO UM 1985


Cuti akhir tahun 1993, aku dan keluarga hendak balik kampung. Ketika itu isteriku baru melahirkan anak ketiga, Hadi Rusyaidi. Tidak sabar rasanya hendak menunjukkan cucu terbaru Ayah dan Ibuku. Sebelum itu aku sudah menelefon mereka tentang berita aku hendak balik.

   Mendengar kami hendak balik, Ayahku segera pergi ke kebun durian yang terletak di Parit Bengkok , Bagan. Ketika berhenti hendak membelok ke Parit Bengkok. Ayahku dilanggar sebuah kereta yang dipandu seorang perempuan. Ayah cedera dan dibawa ke hospital Batu Pahat.

   Aku tiba di Bagan dengan khabar yang mengejutkan bahawa Ayah mengalami kemalangan dan kini dirawat di hospital Batu Pahat. Aku menjadi kaget. Beberapa hari kemudian, Ayah dibawa ke Hospital Tun Aminah, Johor Bahru.

    Aku berasa sedih. Bukan menyesali takdir, tetapi disebabkan kerana hendak menjamu aku dan keluarga buah durian, Ayah kemalangan. Sebelum itu, Ayah memang akan mencari sesuatu untuk anak cucu yang akan balik kampung, dan bukan aku sahaja.

    Kalau abang dan kakakku hendak  balik kampung, Ayah dan Ibu menjadi sibuk dan wajah mereka bertukar ceria. Aku cukup memahami dan selalu menyaksikannya, sebab sebelum aku duduk di rumah pada tempoh tahun 1978-1982 dan juga semasa cuti pengajianku. 

    Biasanya Ayah dan Ibu akan berbincang apa menu yang hendak dimasak, buah apa hendak disediakan dan Ayah akan ke pasar pada awal pagi. Apabila balik, Ayah bawa ikan tenggiri atau ayam, labu, kacang panjang dan sebagainya. Semuanya disediakan untuk anak dan cucu yang pulang. Ibu pula bertungkus-lumus menyediakan pelbagai juadah menerima kehadiran anak dan cucunya.

    Apabila bunyi kereta kedengaran di halaman rumah, Ayah dan Ibu meninjau-ninjau sama ada  Abang Ros, Abang Yusuf atau Kak Rosnah yang pulang. Mereka gelisah menanti. Dan apabila telah sampai, ketibaan abang dan kakakku disambut gembira.
Maka situasi di rumah menjadi meriah dan ceria.

   Berbalik kepada cerita Ayahku, dia dibawa ke Johor Bahru untuk dibedah. Oleh sebab Ayah ada penyakit kencing manis, maka ada kemungkinan kaki Ayah terpaksa dipotong.
Pembedahan tidak dapat dilakukan segera kerana  menunggu giliran. Ketika waktu melawat, aku dan adik beradik melawat Ayah. Ayah sibuk bertanyakan perkembangan kami dan cucu-cucunya. Malah Ayah ada menyebut kepadaku “Wah, anak kau tentu suka makan ini dan itu… (merujuk Wahida dan Syuhada yang ketika itu berusia 2 hingga 3 tahun.

   Oleh sebab cuti sekolah hampr tamat, aku terpaksa balik semula ke Pahang. Abang-abangku meminta aku balik dan mereka akan menguruskan hal ehwal Ayah. Aku pulang dengan hati yang berat.  Aku rasa serba salah. Tetapi aku berdoa pembedahan Ayah akan berjaya dan dia dapat kembali  sihat seperti biasa.

   Aku sudah berada di Pahanng semula dan esoknya adalah mesyuarat guru kali pertama pada sesi 1993. Malam itu aku sukar melelapkan mata. Entah mengapa aku menjadi resah gelisah dan duduk-duduk di ruang tamu.  Pada awal pagi itu (sekitar  2 pagi), aku menerima satu panggilan telefon. Aku semakin berdebar-debar, siapa pula yang menelefon pagi-pagi buta itu.

    Aku segera mengangkat gagang telefon. Kedengaran suara garau di balik sana, ayat yang seperti meluruhkan jantungku:
  
     “Pa, Ayah dah tak ada…….”, kata Abang Ros dan meletakkan gagang. Suaranya bergetar dan lemah sekali.

    Tiba-tiba aku menjadi sebak. Kelu bungkam tidak terlukis. Ayah pergi jua. Kemalangan itu akhirnya merenggut nyawanya. Inna Lillahi Wainna Ilaihi Rajiun.
Aku dilanda kesedihan. Segalanya tergambar. Kenangan semasa kecil, remaja dan dewasa bersama Ayah. Semuanya terang dan jelas dalam gambaran mindaku.

  Selepas subuh, aku menelefon pengetuaku dan mohon cuti untuk balik kampung. Dia memahami dan memberi cuti empat hari.. Maka aku dan isteri mula berkemas-kemas untuk balik. Aku harap sempat berada di pengkebumian Ayah. Ketika memandu, bermacam-macam menjengah mindaku. Pastinya tentang Ayah. Ya Allah, Kau telah menjemput Ayahku. Moga Ayah tenang dalam persemadian.

   Setibanya di kampung, kira=kira pukul 2 petang. Ayah telah selamat dikebumikan. Rumah dipenuhi kaum keluarga dan sahabat handai. Suasana muram jelas sekali. Ayah mempunyai ramai saudara mara dan kenalan. Mereka tidak putus-putus datang. Pada malam itu ada doa selamat.

  Petang itu aku menziarahi pusara Ayah. Sebak kurasakan. Tanahnya masih baru diratakan. Aku berdoa di pusara Ayah. Ya Allah, moga Allah  mencucuri rahmat ke atas rohmu, Ayah, yang pergi buat selama-lamanya ketika berusia 72 tahun.

   Kini, sudah 19 tahun Ayah pergi. Begitu cepat masa berlalu.  Doaku selalu kuutus untuk Ayah, tetapi kekadang, kerana kesibukanku, aku terlupa untuk itu.  Semoga Allah memberkati Ayah… Amin Ya Rabbal Alamin..

Kepada mereka yang masih mempunyai ayah dan ibu, anda  belum lagi merasa kehidupan tanpa mereka. Mungkin ayah dan ibu itu tidak punya erti yang cukup besar. Seperti kata pujangga, sesuatu itu lebih kita harga setelah ia tidak lagi dimiliki. Saat itu akan tiba jua. Kerana setiap yang bernyawa pasti merasa mati...

Alfatihah untuk Haji Siraj Sarpan.


2 comments:

  1. kiranya arwah atuk accident sbb nk beli durian celebrate ayah balik kampung ke? sedihnyaaaaaa :( arwah atuk naik motor eh? huuu.

    ReplyDelete
  2. Ya.. arwah atuk nak ambik durian di kebun .. kat spg Kg Parit Bengkok, dia dilanggar kereta dan tercampak ke semak. Arwah atuk tahu ayah suka makan durian dan ketika itu ada durian di kebun.. Dia naik motor..

    ReplyDelete