Tuesday 4 September 2012

KENANGAN BERSAMA AYAH

AKU DAN KELUARGA DI I-CITY SHAH ALAM

Entah mengapa, malam ini aku ingin berbicara tentang Ayah. Meski beliau telah kembali mengadap Ilahi pada tahun 1993, namun kenangan bersamanya tetap semarak di dalam jiwa. Ayahku pergi ketika usiaku 33 tahun dan sudah mempunyai 3 cahaya mata..

Ketika kecil, aku takutkan Ayah. Beliau seorang yang tegas. Banyak arahan dilakukan saban hari. Suruh buat itu dan ini. Tetapi tak banyak mana pun. Antara tugasku ialah angkat kain jemuran, sidai baju, bersihkan  semak samun di kebun, pergi kedai beli barang, malah pinjam surat khabar di rumah jiran.

Aku cukup berterima kasih kepada Ayahku kerana beliau suka baca akhbar. Kalau ke bandar, dia mesti beli. Kemudian kami berlanggan akhbar. Kerana Ayah, aku jadi addicted baca akhbar. Sekarang beli 3 paper sehari, kekadang 4 , kekadang 5!

Masa pinjam akhbar dari jiran, ada yang muncung.. Aku sabar aje la, kerana mereka seperti tak berapa minat nak bagi pinjam! Kemudian aku bila tak da surat khabar, pergi kedai Ah Seng pinjam baca akhbar NST tau! Ah Seng pun sama, macam tak berapa suka aku baca. Aku bukan apa, nak follow cerita bola sepak , khasnya Manchester United!

Berbalik tentang Ayah, takut kalau tengok Ayah marah. Suaranya tinggi. Apabila kami tak berhenti main bola, Ayah akan marah. Kekadang, nampak kelibatnya, kami terus bersurai kerana takut.

Dalam serius Ayah, beliau suka juga bergurau, terutama dengan pemuda kampung.Ayah aktif bersukan, khasnya badminton. Maka rumah kami sering jadi tumpuan, terutama waktu malam kerana rumah kami ada TV.  Nak tengok TV, kena bayar 10 sen seorang. Aku masih ingat Ayah buat iklan di luar rumah. Contohnya, Ayah tulis: Tayangan Malam ini: Hang Tuah, pukul 9 malam. Dewasa 10 sen, kanak-kanak 5 sen.. Maka penuh la rumah kami pada malam tayangan gambar melayu!

Satu yang bagus, Ayah suka bawa kami makan angin. Aku masih ingat, hampir setiap bulan ke Kuala Lumpur kerana ramai sedara mara di sana. Ke Singapura dan Muar pun selalu. Mungkin menuruni kebiasaan Ayah, sekarang aku pun suka makan angin!

Ayah sangat rajin menyidai baju dan melipat kain. Sungguh sabar dia melipat. Satu lagi, Ayah suka tukar-tukar kereta.. Macam aku sekarang la!

Ayah juga suka mengecat rumah.. Aku suka tengok dia mengecat.. dan.. dan.. aku kini pun suka mengecat!

Ayahku juga suka bercerita kisah-kisah masa muda, zaman Jepun dan masa dia jadi guru. Aku tidak jemu mendengarnya.. Selalu juga kami diminta cabut ubannya. Ayah kata, cabut 10 helai, upah 20 sen! Maka kerana nak duit, aku cepat siapkan tugasan. kekadang Ayah dah tidur meski baru sehelai dicabut ubannya!

Ayah mahukan aku menjadi guru sepertinya. Tak tergambar kegembiraannya apabila aku diterima masuk ke maktab perguruan. Tetapi apabila aku keluar maktab untuk masuk UM, Ayah sangat dukacita.

Syukur, Ayah dapat melihat aku menjadi guru akhirnya, dan dari tahun 1988-1993, Ayah melihat aku menjadi guru sepertinya. Dapat la beliau merasa wang gajiku setiap bulan..

Oleh sebab aku suka membaca sejak kanak-kanak, maka pengetahuanku agak banyak. Perasan ni! Seriously, Ayah yang tahu aku ada pengetahun isu semasa, khasnya politik, selalu bertanyakan itu dan ini. Maka kenalah aku bercerita dan mengulas perkara yang berlaku pada masa itu. Dia pun mengangguk2 tanda faham!

Antara perkara biasa yang dilakukan ialah, sikat rambut dengan kemas, pakaian bergosok rapi, tidur agak awal supaya bangun awal. Bab tidur dan bangun ni, Ayah memang tak suka kami bangun lambat atau tidur selepas Subuh. Dia ke kebun, aku pun kena ikut. Sampai sekarang, aku tak suka tidur balik selepas solat Subuh. Sebab Ayah kata, rezeki tak murah jika tidur selepas subuh...

Aku berharap anak-anakku meniru sifat kami yang bangun awal, solat Subuh dan tidak tidur balik seperti Ayahku.

Rasanya sampai di sini dahulu.. Banyak lagi kisah aku dan Ayahku akan menyusul!
Alfatihah untuk Ayahku, Haji Siraj bin Sarpan...

No comments:

Post a Comment