Saturday 29 September 2012

PROGRAM BERBASIKAL

BERSEDIA UNTUK BERKAYUH

Semalam, 28 September, saya menyertai 25 rakan yang lain dalam program berbasikal Penolong Kanan Kokurikulum. Peserta dilepaskan Ketua Unit Kokurikulum JPNJ, Tuan Haji Kamarudin Sharif.

    Kayuhan bermula pukul 3.30 petang. Ketika satu kilometer di perjalanan,saya baru menyedari yang saya belum lagi makan tengah hari! Disebabkan hari Jumaat, maka waktu tengah hari ke masjid. Balik dari masjid, mula mengemas barang-barang, kerana akan bermalam di Minyak Beku.

   Ketika 3 kilometer,saya mula menyedari bahawa perut saya lapar dan kosong! Tetapi saya gagahi juga kayuhan dan tidak mahu terpisah daripada rakan-rakan. Perjalanan turut menempuh kawasan berbukit terutama di sekitar SMK Banang Jaya dan simpang ke Sungai Lurus.

  Berbekal semangat dan kesungguhan, akirnya saya berjaya menamatkan kayuhan sejauh hampir 13 kilometer itu. Memang meletihkan mental dan fizikal! Jumlah masa kayuhan kira-kira 1 jam setengah.

  Setelah penat berkayuh pada waktu siang, kami gembira berBBQ pada malamnya. Sate, kambing panggang, ayam panggang, buah jambu dan air oren kami sumbat ke perut kami!  Balik ke chalet, saya sudah benar-benar keletihan dan tidur dengan lena!

  Pagi esoknya, saya bangun awal.. Penat dah hilang. Mengenang kembali, lucu pun ada rasanya! Selepas bersarapan, kami bermesyuarat berkaitan Majlis Anugerah  Kokurikulum peringkat negeri Johor yang akan diadakan pada 2 Oktober nanti.

 Mesyuarat berakhir jam 12 tengah hari. Saya segera berkemas balik ke rumah. Sampai di rumah, terus solat Zohor dan kemudian bergegas ke Dataran Penggaram kerana menjadi hakim pertandingan Deklamasi Sajak peringkat negeri Johor..

 Dua hari yang memenatkan tetapi membawa kenangan tersendiri!

 

No comments:

Post a Comment